Skip to main content

Racerapport – Borås medeldistans och KM i duathlonsprint

Efter det abrupta slutet i Hallsta triathlon för några veckor sedan var det med hornen i pannan jag begav mig till Borås för att ta revanch! Medeldistans eller en halv Ironman bestående av 1930 m simning, 90 km cykel och 21 km löpning väntade.

Välmeriterade Jonas Colting senast känd från tv-programmet ”Riktiga karlar” stod som värd och vi hann växla några ord redan på fredagskvällen när jag anlände med tävlingsplatsen tillsammans med familjen.

Starten gick redan klockan 09:00 på lördagen vilket innebar revelj i gryningen och efter frukost begav vi oss till tävlingsplatsen. Totalt skulle 200 personer ta sig an tidigare nämnda distans, varav 74 i tävlingsklassen och resterande i motion. Samtidigt genomfördes också en sprintdistans.

Incheckad och klar!

Vattentemperaturen var länge en oviss fråga då 14 grader var gränsen för om full simning skulle kunna genomföras. Halvtimmen innan start meddelade arrangören att temperaturen var just 14 grader och det skulle bli full distans!

Starten gick på land och jag hade för dagen en lite mer offensiv strategi än tidigare. Jag placerade mig långt fram och gick ut hårt för att hitta en bra placering och förhoppningsvis kunna haka på lite snabbare simmare.

IMG_2033 IMG_2034 IMG_2035 IMG_2036

Min strategi fungerade bra även om jag fick utstå en del trängsel och fick en rejält slag på ena glasögat. Simbanan var precis som i Hallstahammar två varv med sk. ”Australian exit” (vändpunkt på land). Efter första varvet hade jag en bra känsla och uppskattade min placering runt 20. Jag gjorde dock misstaget att hoppa i med fötterna först från den brygga där andra varvet började. De flesta andra dök i och kunde komma iväg snabbt medans jag letade musslor på botten en stund…

Under andra varvet hade kylan kopplat grepp om fingrarna och jag fick svårt att hålla ihop dem. Greppet blev sämre och därmed skönk nog också farten en aning. Jag kunde ändå kliva upp som 22.a efter 31:27.

Första växlingen gick bra och jag plockade fem placeringar men den efterföljande transportlöpningen med cykeln till startplatsen blev besvärlig. Att springa 400 meter barfota med frusna fötter på en grusväg var ingen höjdare!

Men en riktig höjdare väntade, närmare bestämt 90 km höjdare. Jag hade sett banprofilen innan och visste att den var kuperad men jag var ändå inte mentalt beredd på att det bara skulle handla om backar.

Totalt skulle nästan 1100 meter stigning bemästras!

Inledningen var teknisk genom ett bostadsområde med vägarbeten och därefter följde en rondell där deltagaren precis framför mig satsade hårt trots att asfalten var våt efter nattens regn. Resultatet blev tyvärr en repris av min vurpa i Hallsta och han stod på näsan (läs axeln). En påminnelse för mig om att ta det försiktigt!

Jag brukar vara stark i cyklingen och lyckas avancera i fältet men det är på platta banor. Nu lyckades jag förvissa plocka några enstaka placeringar men jag fick också se mig passerad i uppförsbackarna. Vid vändpunkten efter 45 km hade jag räknat in mötande deltagare och insåg att jag låg på 12.e plats.

Vägen tillbaka blev lika slitsam och jag tappade några placeringar innan jag växlade in som 15.e. Tiden blev 2:45. Jag var besviken eftersom jag hade hoppats på en bättre position efter cyklingen!

Hur som helst var det skönt att kliva av cykeln och jag längtade efter att få börja springa!

Löpningen var till skillnad från cyklingen ganska platt. Tre varv om vardera 7 km. Jag hade ambitioner om att hålla strax över 4-tempo och efter första 7 låg jag på 4:13-tempo.

Jag höll farten uppe till ganska exakt 10 km innan jag hamnade i en svacka. Som så ofta på medeldistans eller längre är sista halvan av löpningen den jobbigaste delen och den här dagen var inget undantag. Magen började krampa och farten sjönk. Jag avvaktade med energiintaget tills magen mådde bättre och inför sista varvet började jag att komma tillbaka.

Jag lyckades öka farten sista varvet och även om jag inte plockade fler placeringar så behöll jag min position och kunde löpa i mål som 12.e deltagare totalt. 9.e plats i seniorklassen.

Sprang halvmaran på 1:31:56 vilket är en utveckling men jag hade hoppats på en bättre tid. Kanske tog den tuffa cykelbanan mer krafter än jag anade.

Sluttiden blev 4:52:24.

Nu var det bara att ladda batterierna inför nästa tävling i Julita Ttiathlon klubbtour, duathlon sprint!

En viktig tävling för mig då både Tobbe Rosén och Fredrik Schollin Borg flåsade mig i nacken i den totala sammanställningen. Jag minns en kanontävling från 2016 där förutsättningarna var helt perfekta och där jag åkte hem med segern. Nu var förutsättningarna lika perfekta och solen stod högt över Munkleden vid Öljarens strand. Vackrare plats att löpa på för man leta efter.

Starten gick för det inledande momentet 2 km löpning och supersnabba Erik Johansson visade direkt vart skåpet skulle stå när han visade övriga 28 deltagare vägen.

Han var snabbast men 32 sekunder senare trillade jag in. Jag höll 3:39-tempo och det var verkligen allt jag förmådde den kvällen. Det var bara tre dagar sedan Borås och kroppen var inte helt återställd.

Nästa moment var 14 km cykel med jaktstart vilket innebar att Erik nu hade 32 sekunders försprång. Bakom mig jagade Tobbe, Klas och cykelstarka Micke Karlsson.

Tidigare nämnde jag att jag skulle ladda batterierna. Bokstavligt talat så var just det problemet eftersom mitt batteri till de elektroniska växlarna hade gått sönder efter Borås. Jag stod på nytt utan cykel men min gode vän Tim gav mig nytt förtroende och eftersom han själv inte kunde ställa upp fick jag låna hans cykel!

Den fick bekänna färg i 14 km på dålig asfalt och kuperad bana. Erik var oväntat stark på cykeln och först efter ca 6 km hade jag kommit ikapp. Nu hoppades jag kunna bygga upp tillräckligt avstånd inför den avslutande löpningen.

Kom tillbaka efter 19:44 och hade ett avstånd till Erik på 1:03. Tyvärr insåg jag att det förmodligen inte skulle räcka för att hålla honom borta. Micke avancerade och låg på andra plats efter cyklingen och var dessutom retfulla 2 sekunder snabbare än mig.

Jag var alltså först ut i det sista momentet 4 km löpning. Banan består av några vändpunkter och därför kan man enkelt hålla koll på bakomvarande. Erik sprang som väntat väldigt fort och kunde passera mig med ca 1500 kvar. Bakåt hade jag ett betryggande avstånd till Tobbe och Klas som i sin tur gjorde upp om tredjeplatsen.

Jag slutar tvåa 21 sekunder efter Erik. Kul att Erik fick vinna och att vi såhär långt har haft flera olika segrare i de olika tävlingarna.

Jag kände mig riktigt nöjd med insatsen och hade inte kunnat presentera bättre! Framför allt var det en njutning att få uppleva stämningen och atmosfären som verkligen var på topp!

Nu väntar några riktigt hårda träningsveckor innan nästa tävling som är viktiga Ironman 70.3 i Jönköping!