Skip to main content

Racerapport – KM duathlon sprint

Tredje deltävlingen i Julita Triathlons klubbtour och den här gången ett duathlon sprint bestående av 2 km löpning, ca 13,5 km cykel och 4 km löpning. Upplägget var gemensam start i den inledande löpningen och därefter jaktstart med den totala differensen mellan starterna.

Tävlingen ägde rum under tisdagskvällen i anslutning till Julita kyrka där munkleden sträcker sig längs Öljarens strand till Julita gård. Vackrare plats för löpning får man leta efter! Jag frågade min kamrat Per Lundh som nyligen har flyttat hit från björkarnas stad Umeå vilken plats som var vackrast och svaret var Julita! 🙂 Några medlemmar hade dessutom dagarna innan tävlingen gjort i ordning banan genom att röja högt gräs och ta bort utstickande grenar. Stort tack till dem!väntan

Cykelbanan startade vid kyrkan med en vändpunkt vid ”Gropptorpskorset” och tillbaka. Sträckan är kuperad och asfalten är bitvis dålig men samtidigt väldigt lite trafik.

22 medlemmar kom till start, dessutom fanns en hel del åskådare på plats. Dala hade förberett allting mycket väl med startlist
or, nummerlappar, skyltar m.m. och det lilla evenemanget gav ett proffsigt intryck. Extra kul för medlemmar som saknar tävlingserfarenhet att få lite feeling och förhoppningsvis mersmak.

Personligen hade jag förhoppningar om att ta hem tredje segern i touren men jag visste att jag skulle få slita hårt då konkurrensen var tuff. I löpningen såg jag Dala och Klas som främsta utmanare med tanke på att de var snabbare än mig i Katrineholms stadslopp men även Marie, Mange och Micke är vassa löpare och helt klart att räkna med. På cykeln har Micke visat sig urstark och jag såg honom som mitt enda hot där.

Starten gick och jag tog direkt täten i den inledande löpningen. Nu var det full fart som gällde och full fart blev det. Jag höll ledningen från start till mål men endast 15 respektive 16 sekunder före Dala och Klas. Tiden blev 7:16 med kilometertiderna 3:30/3:46. Att det var en rejäl urladdning kunde pulskurvan vittna om då jag i genomsnitt låg på 95 % av min maxpuls.löpning

I och med detta kunde jag starta 15 sekunder före Dala på cykeln och 38 sekunder för Micke. Nu gällde det för mig att dryga ut ledningen tillräckligt mycket inför den sista löpningen. Jag var mycket välbekant med banan och hade cyklat där många gånger tidigare. Därför visste jag precis vilka partier som var jobbigare och var jag kunde hämta kraft. Första halvan blev lite jobbigare med stigningar och motvind. Vid vändningen höll jag en snitthastighet på 36,6 km/h och hade uppnått maximalt 62,3 km/h i Viksätersbacken. Resan tillbaka gick fortare med vinden i ryggen och jag kunde snitta 41 km/h. Efter 20:44 kom jag tillbaka med en total snittfart på 38,8 km/h. Micke kom in endast 28 sekunder efter mig och min fruktan för honom var befogad. Inför cyklingen hade jag plockat bort allt onödigt såsom flaskhållare och reservdelar för att göra cykeln så lätt som möjligt. Kanske blev det skillnaden mellan mig och Micke… 🙂cykel start

cykel

Inför den avslutande löpningen på 4 km hade jag ett försprång på 1:07 till Micke och ytterligare en minut till Mange som klättrat upp på tredje plats. Jag kände mig ganska trygg med avståndet och bestämde mig för att springa kontrollerat och ha koll på bakomvarande vid de fem vändpunkterna. Efter halva sträckan hade jag drygat ut ledning och  därför sänkte jag medvetet tempot en aning för att få en behaglig avslutning på loppet. Sluttiden blev 15:53 med kilometertiderna 3:45/3:57/4:05/4:02.löpning 2

Total tid 43:53 och nya friska poäng i touren!

Vilken kväll det blev! Kul att få vinna men den stora segern var ändå upplevelsen! Högt deltagarantal, publik, vacker omgivning, kanonväder, härlig stämning, ja allt var perfekt! En kväll att minnas!